Technische info voor 1:10 Electro Wagens

Vering

Schokdempers aan de achterzijde van de Tamiya Evolution IV www.webff.nl/rccars

Het instellen van voor-en achtervering middels de schokdempers bepaald het weggedrag van de wagen.Maar ook de positie van de schokdemper aan de schokdempersteun bepaald in zekere mate de gewichtsverplaatsing.Hoe zachter de ophanging aanvoelt hoe meer gewicht naar die zijde verplaatst kan worden.

Dichter naar het wiel verplaatsen van de bovenste bevestiging resulteert in een hardere demping.

Je stelt eerst grof de vering in door de schokdemper te verplaatsen naar het wiel (=hardere vering) of naar het midden van de wagen (=zachtere vering).Maar bij het afstellen dienen de de downstops goed afgesteld te worden en de wagen moet op tweak gecontroleerd worden.

Tip: De schokbrekers van Tamiya hebben aan de binnenzijde een laag fluoride, hierdoor is de geleiding van schokbrekerarm op de cilinder optimaal, deze dempers zij dé referentie binnen de RC modelbouwwereld.

Een aantal praktische zaken mbt.het gedrag van de auto:

1) Auto is overstuurd bij ingaan en/of uitgaan van de bocht: er wordt teveel gewicht verplaatst naar de voorzijde :

Vooraan de auto stijver maken door schokdempers op de bovensteun naar buiten te brengen of de achterdempers naar binnen te brengen.

2) Auto is onderstuurd bij het uitgaan van de bocht: er wordt teveel gewicht naar de achterste banden verplaatst:

Achterophanging harder maken of voorophanging zachter maken.

 

Persoonlijk vind ik dat zachtere veren voor tov. achter een beter weggedrag vertoond.Breekt de wagen achter uit met gas geven dan zijn de achterveren te stug of te hard.Pas zachtere achterveren toe en het probleem is opgelost.

 

Het vullen van een schokbreker

De schokbreker moet helemaal leeg en schoon zijn, ook de onderdelen moeten schoon zijn.

Zet de zuiger in de laagste stand (uitgetrokken) en vul hem tot de helft minimaal net boven de zuiger.

Onder de zuiger zit nu nog lucht, die daar niet zo gemakkelijk weg kan.

Druk de zuigerstang een stukje omhoog (niet boven het olienivo) en trek hem weer omlaag: herhaal dit een paar keer zodat de lucht onder de zuiger kan ontsnappen.

Trek de zuiger langzaam weer naar onderen en wacht weer even tot alle luchtbelletjes verdwenen zijn.

Nu bijvullen tot onderaan de rand.

De afdekdop erop draaien, niet te vast en druk de zuigerstang naar boven, er zal overtollige olie weglopen.Draai nu de afdekdop vast.Let erop dat er geen rubbers of membramen tussen de schroefdraad komt.

Het vullen van een schokbreker die uit 2 delen bestaat: boven en onder een afdekdop

De schokbreker moet helemaal leeg en schoon zijn, ook de onderdelen moeten schoon zijn.

Draai het deel met de zuiger eraf en trek de de zuiger uit.Vul de cilinder met olie.Schroef het deel met de zuiger op de cilinder.

Duw de zuiger omlaag in de olie en herhaal dit een aantal keren: houd wel de zuigerstang aan de onderzijde!

De lucht zal naar boven ontsnappen.Trek de zuigerstang in de uiterste stand uit en draai het andere deel van de cilinder los.

Vul nu olie bij tot onderaan de rand en plaats de dop, niet te vast, en druk de zuigerstang naar boven en weer naar onder. Draai de dop nu goed vast. Let er altijd op dat er geen rubbers of membramen tussen de schroefdraad komt.

Rebound effect

De zuiger moet altijd een rebound effect vertonen als hij goed gevuld is.

Je controleert dit door de zuiger een aantal keren op en neer te bewegen en dan de zuiger omhoog te duwen: na loslaten moet de zuiger weer een stuk terugveren (rebound effect)

Als je naar de zuiger kijkt zie je dat in de zuiger een 2-tal gaatjes zitten.Je kunt deze plastic pistons vervangen door pistons met meerdere of minder gaatjes.

Wil je veel rebound hebben, pas dan 3 gaatjes toe.

Heb je dunnere olie dan volstaat 2 gaatjes.

 

 

Na het plaatsen van de schokbrekers dient de wagen op tweak gecontroleerd te worden.Met een tweakboard kun je de druk op de wielen precies verdelen.Als je dit niet doet trekt de wagen naar links of rechts of accelereert niet rechtdoor.Ook zal de wagen bij het remmen naar een kant trekken.Het tweaken kun je ook doen  door de wagen exact in het midden voorzichtig met een schroevendraaier te liften en te kijken of de veren gelijk van de grond komen.Resp.voor en achter uitvoeren, dit is echter onnauwkeurig.

Hierboven een tweakboard van Speedmind.

Plaats de achterbalk op een vlakke ondergrond en leg de voorbalk met het waterpasje erboven op: door de stelschroeven links of rechts te verdraaien leg je de achterbalk waterpas.

Doe dit ook met de ronde staaf: draai de stelschroef in en uit met de balk met waterpas eroverheen en stel de ronde balk waterpas af.

Schuif de voorbalk in de ronde as (goed aanschuiven anders lees je verkeerd uit).

Plaats de wagen op de voor- en achtebalk, gebruik de maatstrepen om hem exact in het midden te zetten.Let erop dat accupack geplaatstt is, evenals alle electronische apparatuur.

 

Druk de veren (verwijder de body) een aantal keren in,gebruik eerst de downstops, en corrigeer het laatste stukje door het verdraaien van de schokbrekerring die op de vering drukt)

De libel moet exact in het midden komen te staan.

 

 

 

@Disclaimer:wij achten ons niet aansprakelijk voor fouten en/of wijzigingen op deze website.