Technische info voor 1:10 Electro Wagens

Electronische regelaars

Electronische regelaars zijn er in diverse soorten en prijzen, ik beperk mij even tot die regelaars die ik zelf gebruik of gebruikte.

 

Electronische Team Wave RB-S Brushless Regelaar

16-2-2010

In mijn Team Magic E4EP komt een Team Wave RB-S Brushless (#3003) regelaar.Deze regelaar is alleen geschikt voor brushless motoren tot 8,5 Turns en NIET geschikt voor brushed / borstelmotoren.Hij heeft een vooruit en achteruit.

Normaal wordt door dure regelaars en motoren icm.goed rijden bepaald of iemand mee kan bovenin het racesegment.Veel rijders worden gehinderd door technische instellingen en afstellingen.Een groot verschil werd toegepast bij borstelmotoren met vertiming, afdraaien collectoren, wisselen ankers en allerhande andere foefjes om het maximale uit deze motoren te halen.Vandaag de dag wordt de scheidingslijn tussen onderlinge brushless motoren veel kleiner.De regelaar gaat hierdoor een belangrijke rol spelen.

Team Wave heeft dit hiaat opgevuld door een no-nonsens regelaar op de markt te brengen.Deze regelaar gebruikt Twin Turbo geeft dubbel zoveel turbo als destijds in de Team Wave RB30/RB50 geÔntroduceerd werd.Daarnaast wordt Time Shift toegepast: het maximale vertimen wordt bij sensormotoren automatisch ingesteld.In 1024 stappen wordt gas geven geregeld en in 1024 stappen wordt remmen aangestuurd.De spanning zal ook bij vol gas geven niet zakken zodat de stuurservo ongehinderd, ook bij volgas, correct blijft werken.

De regelaar is te programmeren via de RB hand-unit (#2005).Minilaptops veroveren langzamerhand de pitstop, dit zie ik eigenlijk niet zo zitten als ik terugkijk naar de serieŽle aansluitproblemen met de Genius80 regelaars, laat staan XP/Vista problematiek icm.drivers.Het programmeren via deze unit van de regelaar die via een USB aansluiting thuis de laatste firmware geupload krijgt gaat m.i.veel sneller en efficienter op het racecircuit.

In combinatie met mijn Futaba T3VS 40Mhz PPM/PCM zender kreeg ik de setup van de regelaar niet in orde...de RB-S reageert niet op het signaal.

Op een andere 2,4Ghz Spektrum reageert de regelaar wel, de support van Team Wave gaf aan dat waarschijnlijk de ontvanger 2,5Volt ipv. de benodigde 5V afgaf en hierdoor de RB-S niet functioneerde, men bood mij een speciale verloopkabel aan die de 5V wel af zou geven...en dit was de oplossing, nu werkt de regelaar prima op de Futaba zender.

Met de standaard software werkt de RB-S regelaar goed, maar ik heb er maar even van kunnen genieten, heel even: de regelaar kan voorzien worden van nieuwe firmware.

Deze firmware is te downloaden via de site van Team Wave.

Hoe je dit kunt doen is te zien in deze youtube film.

Ik heb de versie 2.02 geupload naar de regelaar, de wagen heeft even gereden en de regelaar begon te roken.

Voordat dit gebeurde liet ik de wagen met de wielen vrij test draaien, dit ging voortreffelijk.Daar waar de standaard software de wielen licht liet opbollen, deed de V202 software bij half gas de banden zowat uit elkaar scheuren.

Voor mij reden om de wagen op asfalt uit te proberen.

De nieuwe instellingen voor de programmeerkaart zijn als pdf te downloaden en deze moet je op de programmeerkaart plakken, deze instellingen zijn heel gemakkelijk in te stellen via de programmeerkaart.

Op het asfalt reed de wagen amper 20m en toen begon de regelaar te roken en te smelten...einde regelaar.Ik heb daarna toch maar weer een LRP Sphere Competition TC2 Spec ingebouwd.Team Wave hoeft voor mij niet meer (antwoord van Team Wave volgt misschien nog een keer, wie zal het zeggen).

 

 

 

 

  

De Team Wave programmeerkaart is supergemakkelijk te gebruiken.Makkelijker als de software van Tekin.Je kiest het nummer 1 t/m 9 links op de kaart en rechts het nummer van die regel.Druk op Send en klaar.

Bij een firmware upgrade kun je een pdf downloaden en printen met nieuwe mogelijkheden.

Electronische Tekin R1Pro Brushless Regelaar

Tekin R1 pro met communicatiekabel de zgn. Tekin Hotwire en de benodigde software te downloaden via de Tekin website.

Dit is waarschijnlijk de beste regelaar die er in 2010 is, zegt men.

De vele mogelijkheden aan instellingen icm.de kleine letters op de manual maakt het moeilijk om deze regel manueel in te stellen.Via de Tekin kabel (hotwire) en software is het makkelijker.

Instellen via de LED's en de A4 manual met de kleine letters is niet te doen en niet meer van deze tijd.D e software kan (momenteel mei 2010) geen ingestelde profielen opslaan, maar hij ziet er bijzonder goed uit.

Gas geven geeft een "knight rider" effect op de regelaar: de LED's dansen op en neer.

Icm.met de Speed Passion 17,5 Turns mijn ervaringen:

De R1pro is een brushless regelaar voor sensorloze motoren.

Deze regelaar heeft een cogging effect wat steeds groter wordt naarmate de gearratio lager wordt.Een brushless motor met sensor kan aangesloten worden op de regelaar maar presteert niet optimaal.

Bij een zware vertanding van 3,52 (38 pinion/65 spur) rijdt de wagen vanuit stilstand moeizaam en schokkerig weg.Dit treedt ook op bij gas loslaten en gas bijgeven in de bochten.

De software via de Tekin Hotwire kabel en software (software is gratis te downloaden van de Tekin site) is niet slecht. Jammer dat er geen ingestelde profielen opgeslagen kunnen worden.

Ook de Turbo functie activeren werkt erg onhandig via de software.

Bij ERCE in de A2 klasse rijden sensorloze en sensorregelaars tegen elkaar: sensorregelaar is altijd in het voordeel.Ik heb deze Tekin vervangen door een Team Wave RBS en later weer door de LRP Sphere.

 

 

 

 

Electronische Corally MMS4 regelaar

 

In mijn Serpent S400 zit een MMS4 regelaar van Corally.Deze regelaar heeft alleen een vooruit en geen achteruit.Hij kan alleen en alle borstel/brushed motoren aan.

Intern schakelt deze regelaar met verschillende frequenties afgestemd op het motortoerental.Een hoge frequentie is niet ideaal bij een laag toerental, deze regelaar heeft bij een laag toerental een lage schakelfrequentie.Door deze frequentie continu aan te passen aan het motortoerental werkt deze regelaar heel efficiŽnt.

De rijtijden tov.een andere regelaar met een gelijke accu zijn hierdoor langer, de accelaratie onderin is hoger door meer trekkracht, alsook de topsnelheid is hoger.Door de optimale schakelrequentie tov.motortoerental branden de borstels ook minder in op het anker waardoor je motor langer meegaat.

Door de geringe afmetingen(28x25x14mm) is dit ook een lichtgewicht regelaar, namelijk 19 gram.

Instellen van de regelaar: de button op de schakelaar ingedrukt houden en stroom inschakelen, de LED knippert regelmatig, druk op de button met de zender in neutraalstand.

De LED knippert 2x snel achterelkaar.

Houdt volgas ingedrukt en druk op de button,

De LED knippert nu 3x snel achter elkaar.

Houdt rem ingedrukt en druk op de button, klaar.

Het instellen van deze regelaar kan ook met een handset KoPropo settings adapter.

(pdf)

 

 

Electronische LRP Sphere TC2 Brushless Regelaar

 

In mijn Tamiya Evolution IV zit een LRP Brushless regelaar Sphere Competition TC2 Deze regelaar heeft alleen een vooruit en geen achteruit.Zowel brushless motoren tot 3.0 Turns en Brushed motoren tot 4T kan hij aan.

Het instellen van deze regelaar: zet zender aan, sluit de accu op de regelaar aan en houdt de set knop 3 sec. ingedrukt, er klinkt een pieptoon, zet de zender nu achtereenvolgens op volgas, tot een pieptoon afgegeven wordt.Zet de zender in remstand vast.De regelaar geeft nu weer een toonsignaal en is ingesteld.

Deze regelaar is op een LRP Evo2 4,5T motor aangesloten.

Deze regelaar kan alle type accu's aan en houdt hier zelf rekening mee.Er zitten een paar leuke gadgets op:

5 sec.voor de start de rem ingedrukt houden en daarna gas geven: hierdoor krijgt de motor heel even een extra stroompunch en start de wagen als een raket.

Bij einde race heel even de rem ingedrukt houden en de regelaar uitschakelen: de volgende keer dat hij aangezet wordt (zelfs na enkele dagen) zie je de LED knipperen, de snelheid van knipperen geeft aan of de temperatuur tijdens de vorige rit te hoog of te laag was: dus wel/niet zwaarder vertanden.

Deze regelaar zorgt dat een borstelloze motor zich gedraagt als een borstelmotor: bij gas los, remt een brushless motor af als een brushed motor.In tegenstelling tot bv. de SS5500 die deze functie niet heeft of de GM80 die speciaal geprogrammeerd moet worden is dit een groot voordeel.

Je kunt uit een aantal instellingen kiezen die via de knopjes en led's tellen ingesteld worden.

Ondanks dat dit een al oudere regelaar is, is dit een regelaar geschikt voor wedstrijdcompetitie op het allerhoogste nivo.

 

 

 

Electronische Genius GM80 Regelaar

 

In mijn Tamiya Evolution IV zat een Graupner Brushless electronische regelaar Genius GM80.Dit is een regelaar die alleen brushless motoren aan kan en die zowel vooruit (programma 1) alsook op achteruit met rem (programma 4) ingesteld kan worden.Deze regelaar kan via de seriele poort op een computer aangesloten worden om geprogrammeerd te worden.

Het instellen van de regelaar: zet zender aan, sluit de accu op de regelaar aan en houdt direct hierna de set knop 4 sec. ingedrukt, er klinkt een pieptoon, zet de zender nu achtereenvolgens op volgas, rem, volgas en rem en houdt remstand vast.De regelaar geeft nu weer een toonsignaal en is ingesteld, even wachten en er klinken 4 tonen achter elkaar.Bij het instellen klinken er ook 4 pieptonen als teken dat hij ingesteld is op programma 4.

Voor programma 1 dezelfde stappen alleen nu volgas en vol rem en remstand vasthouden tot er een toon klinkt, alles in neutraalstand en er klinkt 1 pieptoon als teken dat de regelaar in programma 1 ingesteld is.

Deze regelaar is op een LRP Evo2 4,5T motor aangesloten.

Op deze regelaar zit een condensator: de waarden voor deze condensator zijn 25 Volt 2200uF, 105 graden (bij aansluiten letten op de plus en de min), deze waarden moeten 25 Volt blijven maar mag ipv.2200uF ook 3000uF zijn (is beter), ook de 105 graden mag hoger zijn.

Als deze condensator kapot is kenmerkt zich dit door stilvallen van de wagen (lijkt op failsafe) of door schokkerig rijden bij gasgeven, of niet traploos meer regelen maar van niets naar maximaal gasgedrag.

Een goede regelaar die naast NiMh ook Lipo accupacks aankan

 

handleiding Genius80 in pdf-formaat

Electronische Novak Supersport Brushless Regelaar

 

In mijn Corally C10X zit een Novak Brushless SS500 electronische regelaar de zgn. Supersport Plus regelaar van Novak .Dit is een regelaar die zowel brushless motoren alsook normale motoren aan kan en die ook nog een achteruit heeft.Met deze regelaar heb ik tot nu toe probleemloos gereden tot ik hem inbouwde in een DF-03 Buggy: ondanks de thermische beveiliging ging hij kapot.Hij heeft een tijd in de Evolution III gezeten, het belangrijkste wat mij opviel was de uitloop icm.een borstelloze motor tov.een borstelmotor.De wagen rijdt op bv.een recht stuk erg hard, je laat gas los en verwacht dat hij op de motor remt.Dit gebeurt dus niet.Je moet echt remmen of je zender apart instellen.In tegenstelling tot de LRP Sphere die zo 'uit de doos' al een remwerking heeft.

Hij kan alle Turns motoren aan.

 

 

Electronische Novak TC2 Regelaar

 

In mijn Tamiya Evolution I zit een Novak TC2 electronische regelaar (pdf)Dit is een goede regelaar die ook nog programmeerbaar is.Alleen geschikt voor borstel/brushed motoren.

Je kunt kiezen uit 3 programma's en als optie een mogelijkheid om een externe set er op aan te sluiten om hem in te stellen.

Ook deze Novak TC2 heeft geen achteruit.

Hij kan alle Turns motoren aan.

Kenmerken aan deze regelaar is de zwarte schakelaar.Hiermee zet je de stroom van de accu aan of uit: je hebt dus geen aparte schakelaar nodig en dit scheelt in gewicht en extra kabels.Daarentegen heeft deze regelaar een aparte condensator. Deze regelaar is voor mij dť favoriet om toe te passen icm.borstel/brushed motoren.Geen enkel probleem gehad tot nu toe.

De ervaringen die ik met Novak regelaars opgedaan heb zijn zeer positief voor wat betreft de Brushed motoren.`Dit geldt voor zowel de Cyclone als de Cyclone TC en TC2

Download pdf Novak Cyclone regelaar

Download pdf Novak TC regelaar

Het programmeren van deze Cyclone TC2 regelaar gebeurd met de PitWizard

 

 

Electronische Hitec Regelaar: instellen

Hitec HFX electronische regelaar

In mijn Tamiya TB01 zit een Hitec electronische regelaar (pdf).

Deze heeft geen achteruit.Is alleen geschikt voor borstel/brushed motoren.

Door de rechthoekige witte schakelaar ingedrukt te houden en de stroom aan te zetten, licht na een 6-tal seconden de LED rood op, nu vol gas geven, even wachten tot de LED oplicht en vol rem geven, weer even wachten tot de LED oplicht en de regelaar is ingesteld.

Gaat de LED knipperen dan is er iets fout gegaan en deze handelingen opnieuw verrichten.Deze regelaar kan niet tegen water: de electronica gaat na contact met water snel kapot.

Tip: controleer of de regelaar bij vol gas goed ingesteld is, de LED licht dan groen op, niet groen knipperend want dan kan hij nog harder (schuif de trim iets omhoog; herhaal de inregeling van de regelaar.

Electronische Tekin Regelaar

 

In mijn Corally CCT zit een Tekin P12 electronische regelaar (pdf).Dit is een oudere regelaar maar deze doet absoluut niet onder voor de Hitec regelaar: hij heeft een veel groter aantal stappen met gas geven (FETTS) en een goede rem functie.Bij motoren vanaf 12 Turns werkt hij prima, lager wordt hij veel te warm.

Ook de Tekin heeft geen achteruit.

Instellen is eenvoudig: ingedrukt houden, spanning erop zetten, even wachten tot de LED knippert: langzaam volgas: tot de LED groen wordt, dan remmen tot LED groen wordt.

Spanning eraf en weer aan: klaar.

Controle op juiste werking: bij volgas moet LED groen worden, zoniet, de zender een beetje bijtrimmen tot hij wel groen wordt.

 

 

Electronische Novak Reactor Reversible Regelaar

 

In mijn Tamiya Evolution III zat een Novak Reactor Reversible electronische regelaar (pdf).Dit is een regelaar die ook nog een achteruit heeft.

Hij kan NIET alle Turns motoren aan: de handleiding vermeld dit NIET.

Deze regelaar gaat schokkerig verdrag vertonen als hij de motor of tandwielcombinatie niet aan kan.

Mijn ervaring is dat hij tot 15 Turns motoren aan kan.

 

@Disclaimer:wij achten ons niet aansprakelijk voor fouten en/of wijzigingen op deze website.