Technische info voor 1:10 Electro Wagens

Tamiya TB01 Evolution Limited Edition

De TB01 is er in 2 versie's, de versie met kunststof bak TB01 en de versie met vlak carbon chassis is de TB01 Evolution.

Aanpassingen uitgevoerd aan mijn TB-01

Het Tamiya TB01 Evolution chassis is opgebouwd uit een vlakke carbon chassisplaat.Het is de opvolger van de TB01.

De aandrijving gebeurd door een aluminium cardan as die door het midden van de wagen loopt.Zowel aan de voorzijde als aan de achterzijde is een differentieel aanwezig. Deze wagen heeft standaard een vrijloop voor en een differentieel achter.

Tamiya TB01 chassis en ook nog de Limited Edition

Tamiya TB Evolution chassis volledig opgebouwd

voorzijde chassis Tamiya TB-01 Limited Edition

De aluminium schokbrekers zijn makkelijk instelbaar, er zijn weinig instelmogelijkheden bv. in tegenstelling tot de Evo III, maar dit is gewoon een hele degelijke wagen die ook nog goed rijdt.

Achterblok TB-01 is makkelijk te verwijderen:

Om het spur te vervangen moet het achterblok verwijderd worden, bij de Evo III moet je drie handen hebben, bij deze wagen is het gemakkelijker.Je draait de schroeven onder en boven los en 'schuift' het achterblok uit de wagen, vervangt het spur en monteert het achterblok weer:

Het achterblok van de Tamiya TB01 is gemakkelijk te demonteren

`

Tamiya heeft helaas de standaard schroeven niet vervangen door metaalschroeven met metrische draad, dus niet te vast aandraaien in het kunststof.

alu motorsteun voor de Tamiya TB01

 Hierboven de aluminium motorhouder, hieronder het spur met cardanas uiteinde: let op het stalen staafje: een klein beetje secondenlijm eraan en je raakt hem in ieder geval niet kwijt.Dit spur heeft een grove vertanding, niet de 64Pitch van de EVO III en de EVO IV.Voor buitengebruik is dit ideaal.

alu cardan as met spurtandwiel, let op het kleine asje

 Hieronder zie je het achterdifferentieel van de Tamiya Evolution gedemonteerd, als je de dogbone demonteert en je haalt de rechter aandrijfas eruit dan zie je de inbusschroef om het differentieel in te stellen.

Van alle EVO modellen tot nu toe is dit voor mij de modelrace wagen bij uitstek: het is een degelijke wagen die tegen een stootje kan. Geschikt voor buitengebruik én voor binnengebruik.Standaard met een aluminium motormount ipv.een kunststof motormount.

Hieronder een reeks van foto's van de TB Evolution I met Lotus Elise body:

 

 

Dit zie je ook aan de stevige schroeven en onderdelen om alles bij elkaar te houden.De standaard 48 pitch, grove, vertanding in spur en pinion is minder gevoelig als de 64 pitch kleine tandjes bij de latere EVO III en IV (en V) modellen.Het makkelijker verwisselen van het spur is een voordeel.Ontbrekende afstelmogelijkheden maken deze wagen voor de gevorderde rijder wat minder aantrekkelijk.Ik heb tijdens wedstrijden deze wagen (natuurlijk niet door mijn stuurfouten) zien chrashen en stuiteren over het asfalt, hij reed gewoon door, terwijl mijn andere Evolution III en IV direct tandjes in spur of diffentieel misten of andere delen afbraken en rondvlogen.

Bij 48 Pitch tandwielen geldt onderstaande tabel voor de TB Evolution 1 :

( Uitleg over Pitch / Module tandwielen, klik HIER )

Tamiya TB01

De Tamiya TB-01 is echt geschikt voor streetracing (vaste circuits zijn er helaas nog geen in Limburg).Dit is mijn eerste cardan aangedreven wagen van Tamiya en ik werd zelfs in 2005 met deze wagen clubkampioen bij de Limac.

 

Het Tamiya TB01 chassis is opgebouwd uit een kunststof bak.

De aandrijving gebeurd door een stalen cardan as die door het midden van de wagen loopt.Zowel aan de voorzijde als aan de achterzijde is een differentieel aanwezig (dus voor géén vrijloop)

De stalen cardan as is als Hop Up ook in aluminium beschikbaar.Hierdoor wordt de roterende massa minder en dit (iets) scheelt in acceleratie.

De motor, electronische regelaar en de ontvanger zijn aan 1 kant ingebouwd, de accu aan de andere kant.Hierdoor krijg je een goede gewichtsverdeling.Deze Tamiya is een echte degelijke streetracer, door de kunststof bak is ook de electronica  goed beschermd.

Een nadeel is de bereikbaarheid van Spur en Pinion.Je moet nogal wat demonteren wil je erbij kunnen.De schokbrekers de foto zijn niet standaard.

Ook met een Tamiya Dynarun motor is dit een zeer snelle wagen.

De combinatie voor- en achterdifferentieel is zeer snel in korte bochten, op rechte stukken werkt een voordifferentieel vertragend. (zie ook Evo III)

 

 

lk heb in de kunststof bak extra gaten geboord voor koeling van de accu's.De kunststof motorhouder laat een beperkte reeks aan tandwielcombinatie's toe, zie hiervoor de tabel in de pdf handleiding.Het stalen bovendek en de kunststof afdekkappen zijn met parkers bevestigd:te vast aandraaien en de schroeven draaien dol in het plastic.Dit geld ook voor de onderzijde.

Voor rallyrijden is dit een mooi wagentje vooral als je de bovenkant voorziet van de afdekplaat met coureurs, maar anno 2008 is deze wagen ondertussen gedateerd.

Mijn tip voor aanschaf als je pas begint met electroracen: begin met een gebruikte wagen (bv.via marktplaats),  ik zelf heb nog NOOIT een nieuwe wagen gekocht, altijd een gebruikte wagen.Deze heb ik wel na lang selecteren, info opvragen via het internet en vergelijken, aangeschaft en met getunde onderdelen verbeterd.

Let er wel op dat je bij een gebruikte wagen een bouwtekening/-beschrijving krijgt met onderdelennummers.

Tamiya gebruikt duidelijke tekeningen en de vermelde nummers kun je bij b.v. PKRACING als zoekargument gebruiken om te bestellen.

Mocht je toch een carbonversie of duurdere versie willen aanschaffen:ook de onderdelen zijn dan duurder en deze rijdt je net zo makkelijk kapot als bij een goedkopere versie.

In 2008 reed ik nog met deze wagen de Rallywedstrijden bij ERCE in Eindhoven, je wil niet weten hoe hij er na uitzag:

 Tamiya TB-01 Ford Focus www.webff.nl/rccars

De Tamiya TB01 met Ford Focus body ziet er prachtig uit, let op de verbrede wielkasten.

Tamiya TB-01 Ford Focus www.webff.nl/rccars

De achterzijde van de Tamiya TB-01 Ford Focus met zijn spoiler.

Tamiya TB-01 Ford Focus www.webff.nl/rccars

De bestickering is niet origineel voor deze Ford Focus, so what, door de ruit zie je de coureurs zitten.

Tamiya TB-01 Ford Focus www.webff.nl/rccars

Na de rally waren de coureurs onthoofd, regelmatig rolden er koppen over de baan.

Tamiya TB-01 Ford Focus www.webff.nl/rccars

Vette velgen

Tamiya TB-01 Ford Focus www.webff.nl/rccars

Voorzien van een 15T brushless corally motor wil deze TB-01 wel.Let op de voorophanging, de kenners zien hier een niet standaard modificatie.Ook de schokbrekers zijn anders vastgezet.

Zowel voor als achter zijn de plastic schokbrekers vervangen door aluminium oliegevulde schokbrekers én me een stevige schroef met kop vastgezet.

Aan de voorzijde idem, zie je de dubbele armen bij de wielophanging, dat is niet standaard.

Tamiya TB-01 Ford Focus www.webff.nl/rccars

Hier nogmaals de dubbele ophanging.

 

 

@Disclaimer:wij achten ons niet aansprakelijk voor fouten en/of wijzigingen op deze website.