Technische info voor 1:10 Electro Wagens

Chassis Serpent S400

Serpent heeft naast de brandstofmodellen ook een 1:10 electro model: de S400

Dit model met een 2,5mm carbon chassis, heeft een zeer laag zwaartepunt.

Ik heb de standaard stalen schroeven in het bovendek vervangen door aluminium schroeven en aan de onderzijde titanium schroeven (dit scheelt ca.70 gram).Om de accupacks beter op zijn plaats te houden heb ik de accusteuntjes van X-Ray gemonteerd, in plaats van glastape gebruik ik klitteband uiteraard met mijn naam erop geborduurd

 

De diverse delen zijn zowel voor als achter of links en rechts uitwisselbaar om zo weinig mogelijk verschillende parts te hebben.

In tegenstelling tot de Tamiya TRF415 heeft de S400 de aandrijfpulleys langs het spur links en rechts zitten, bij de TRF zitten ze langs elkaar.

Bij deze Serpent S400 zitten de accupacksteuntjes van de X-Ray gemonteerd (www.flashfashion.nl)

Achter zit een kogeldifferentieel en aan de voorzijde een spool

Uiteraard heb ik deze wagen afgesteld en deze wagen rijd direct goed.Na een frontale crash op een baanstuk is alleen de bumper iets naar achteren geschoven, verder geen stukken behalve een gebroken accupack.Zwakke plekken heeft deze wagen (net als iedere andere wagen) wel degelijk. Bijvoorbeeld de ophanging van de schokbrekers over de kogelkopjes bij de wielophanging:deze kunnen er gemakkelijk afschieten, een extra alu borgringetje voorkomt dit.Ook de 401088 Steering Block en de 401098 Drive adapter zijn zwakke delen.De 401098 is een metalen "vork " waarin de metalen dogbones draaien, door een harde klap via de dogbones kan de adapter kapot gaan (zie Mijn Tip onderin deze pagina).In de 401088 worden schroefjes gedraaid die eruit getrokken kunnen worden of dol draaien in het plastic.Onderdelen voor deze S400 zijn te bestellen bij een beperkt aantal leveranciers (ivm.poblemen bij Serpent Nederland) bv. 2-speed Racing ....maar zijn steeds slechter verkrijgbaar.Jammer dat Serpent geen followup heeft voor dit model.Het is zeker geen slechte wagen.

Mijn tip: de 401098 kan vervangen worden door een Tamiya onderdeel 51006, wat je moet afzagen en doorboren.De buitendiameter van dit deel past precies in het gaat van de spool voor en het lager gaat hier precies ooverheen.

De schokbrekers van de S400 zijn totaal anders als van welk merk ook :zij worden niet aan de bovenzijde gevuld, maar aan de onderzijde.Er treedt amper rebound op na het vullen of de schokbreker veert amper in.Er zit waarschijnlijk wel een of andere technische gedachte achter die ik niet uit de manual kan halen maar ik heb deze schokbrekers snel vervangen door andere om het stuiterende gedrag in de bochten te voorkomen of het scheef wegtrekken van de wagen.

De saver bevat een geknikt kunststof armpje, zie de foto hieronder, dit breekt snel af.

Door het spur loopt de centrale as (401033), de buitenste aluminium delen (401023) worden links en rechts geklemd met segerringen (401136).Deze veerklemmetjes zitten tegen het 4x8 lager (401133) en willen er wel eens afspringen. Serpent had hier 1 as van moeten maken, assymetisch met een verdikking aan één zijde en een schroefconstructie aan de andere zijde.

Op de foto hieronder is dit goed te zien.Dit lager 4x8 (401133) zit links en rechts en wil wel eens problemen geven.

 

 

 Dit is een hele goede wagen, maar gebrek aan onderdelen is reden om NIET met deze wagen te gaan rijden.

 

@Disclaimer:wij achten ons niet aansprakelijk voor fouten en/of wijzigingen op deze website.