Technische info voor 1:10 Electro Wagens

Chassis TB Evolution IV

De Evolution III heeft er een jonger broertje bij: de Evolution IV, deze wagen heeft nog meer alu onderdelen als de Evo III.

Deze versie is ook als TB4 MS verkrijgbaar en ondertussen is de TB V ook beschikbaar (2007)

Hét grote voordeel tov. de Evo III is het eenvoudiger vervangen van het achterblok in 1 keer (ook bij de Evo I was dit makkelijk).

Deze wagen kan met vrijloop voor uitgerust worden: mijn alternatief op een kort bochtig circuit: achterzijde een kogeldifferentieel, voorzijde een kogeldifferentieel en wel strak/vast ingesteld: let op :een vrijloop is sneller op het rechte stuk maar kan niet achteruit rijden.Je kunt ook een spool gebruiken.Klik hier voor mijn uitleg voor een spool tov. front oneway en balldiff.

Een vrijloop differentieel voor deze wagen heeft alleen diff.werking als de wagen (zonder gasgeven) uitloopt, hij remt dan ook niet op zijn voorwielen.Zo gauw je gas geeft trekken beide wielen even hard, zonder differentieelwerking.Net als de EVO III is het kunststof tandwiel in het vrijloopdifferentieel een zwak punt, het aluminium tandwiel voor de EVO III past ook op deze EVO IV.

Zelf heb ik ondertussen de afdekkappen van de voor en achterkant vervangen door smoke / doorzichtige afdekkappen, hierdoor kun je snel visueel de toestand van de tandwielen controleren.

De evolution IV gebruikt net als de Evo III 64 pitch tandwielen en Tamiya heeft bij mijn weten geen 48 Pitch voor de Evolution IV beschikbaar.De 48 Pitch spur van de Evolution I of TB01 past niet. Alternatieve tandwielen zijn er wel van HPI, m dezelfde gearratio te bepalen, klik hier of ga via menu naar Spur-Pinion.

Mijn tip:De HPI pinions hebben een iets langere schacht tov.de tamiya pinions, je moet je motor iets naar achteren uitvullen met vulplaatjes van 2mm.

Door voor eenzelfde differentieel als achter toe te passen hou ik diff.werking die ik niet helemaal ophef door het voordiff.strak aan te draaien.Bij gas geven in een bocht zal de wagen toch een beetje diff.werking hebben.Bij gas loslaten remt hij iets meer af op de voorwielen.En ik kan eventueel probleemloos achteruit rijden (ipv.wachten op baaninzetters).

Mijn Tip: bij de stuurstang midden onder zit een schroef, als deze lostrilt blokkeert de stuurstang en hier kun je heel moeilijk bij.

Mijn tip: carbon achterwielophanging is leuk: houd deze onderdelen als reservepart

De aluminium propellorshaft zorgt voor de cardanaandrijving tussen voor en achterzijde.

 

 

 

 

@Disclaimer:wij achten ons niet aansprakelijk voor fouten en/of wijzigingen op deze website.