Technische info voor 1:10 Electro Wagens

Tamiya Evo III Chassis

Van mijn Tamiya Evolution III Sukarn Limited Edition zijn er wereldwijd slechts 500 stuks van gemaakt.

Alle speciale alu onderdelen zijn met de hand gemaakt en slechts voor een oplage van 500 stuks.

Tamiya Sukarn Limited Edition www.webff.nl/rccars slechts 500 Stuks wereldwijd gemaakt !!

Hiernaast staat deze Tamiya Evolution III Sukarn Limited Edition afgebeeld.

Standaard is de vooraandrijving via een kunststof tandwiel, dit heb ik vervangen door een alu tandwiel, vr helaas geen differentieel werking maar een vrijloop differentieel (hierdoor kan deze wagen op rechte stukken een hogere snelheid halen).

Er valt aan deze wagen niets te Hop-Uppen, alles zit er standaard al op.

 

 

 

 

TB EVOLUTION 3 SURIKARN LIMITED

Het Tamiya TB Evo III chassis is opgebouwd uit een carbonvezel.De aandrijving gebeurd door een aluminium cardan as die door het midden van de wagen loopt.Aan de achterzijde is een differentieel aanwezig.Aan de voorzijde met een vrijloop.Hierdoor gedraagt de wagen op rechte stukken zich als een 2-wiel aangedreven wagen en gaat harder als een wagen met voor-en achterdifferentieel.

 

Deze Tamiya is een echte wedstrijdwagen.

 Alle mogelijke Hop Ups en TuningOptions zijn op deze wagen al standaard aanwezig zoals een aluminium motormount, aluminium bulkheads, aluminium TRF shocks, Carbon Shock Towers.De Surikarn Edition heeft daarbij ook nog een 3mm carbon lowerdek (ipv. 2,5mm) voor een gunstiger zwaartepunt, rode aluminium parts en verstevigingen voor de wielophanging en aandrijving.Deze Tamiya kan alle mogelijke instellingen van camber, caster, toe-in aan.

De cardanaandrijving is sneller als een snaar aangedreven wagen, waar de rek in de snaar voor vertraging en extra weerstand zorgt.

En zwak punt in deze wagen is het kogeltandwiel in het voordifferentieel, bij een harde crash verliest deze snel tandjes en hoor je een ratelend geluid aan de voorkant.

Ik heb dit vervangen door een alu tandwiel (53721)

 

Met een 9-turns motor is dit echt een laagvlieger op de rechte stukken.

 

 

 

Alu tandwiel in voordifferentieel (deze is ook toepasbaar voor de TB EVO IV), let op dat je hem links voor plaatst, anders draaien de voorwielen achteruit

Mijn tips voor deze Tamiya

Het is beter om de gaten onder het spur (hoofdtandwiel op de cardan as) af te plakken, hier kunnen snel steentjes of zand de tandwielen bereiken.

Daarnaast gebruik 64 Pitch tandwielen, deze zijn wat fijner als de originele Tamiya tandwielen (echter niet toegestaan bij de Tamiya Cup) en gevoeliger voor steentjes/vuil.

De aluminium schroeven moeten regelmatig losgedraaid worden, anders zitten ze muurvast en breekt de kop af.

De One Way Gear ring is een tandwiel wat het zwaarste belast wordt (Tamiya nr. 50797) in het cardan-zorg dat je er hier tenminste 1 van op voorraad hebt).Maakt de wagen voor 'veel' geluid  en is het tandwiel toch nog goed:kijk dan eens naar de schroeven in het voordifferentieel, waarschijnlijk zitten deze los (op de foto de MA7 schroeven).

Mijn Evo III heeft een one-way gear voorin. Normaliter heeft een auto 2 differentielen, die dus beiden zorgen voor aandrijving EN rem. De wat duurdere auto's hebben een one-way. Dat wil zeggen: Het is eigenlijk gewoon een differentieel, maar dan zonder diff-werking). De wielen kunnen wel onafhankelijk van elkaar draaien, maar alleen vooruit. Zodra het niet meer nodig is, geven de voorwielen geen aandrijving meer (op het rechte stuk bijvoorbeeld). Je hebt dus minder weerstand en rijdt dus langer door als je het gas los laat. Tevens kun je er sneller mee door de bochten. Er zijn twee maren:
1. Je kunt niet goed meer remmen. Je remt namelijk alleen nog maar op de achterwielen Rem je heel hard, dan ga je achterstevoren. Uiteraard kun je gewoon op de motor remmen door gas te lossen, maar rem je hard, dan ga je achterstevoren. Vergelijk het maar met het aantrekken van de handrem als het glad is.

2. Het one-way heef niet voor niks one way. Hij kan namelijk maar 1 kant op draaien; er zit een one-way lager in. Je kunt dus niet achteruit rijden (in de hobby en sportwereld rijdt eigenlijk ook niemand met een regelaar die uberhaupt achteruit kan(uitzondering:brushless motor !)). Afblijven dus, van die achteruit als het al niet toegestaan is en als het kan moet je hem uitzetten.

Een one-way kan overigens vervangen worden door een gewoon differentieel, maar gewone diffs voor de Evo 3 zijn niet makkelijk leverbaar. De diff-helften is niet zo een probleem, de speciale schroeven en ringen in dit diff.worden niet in de beschrijvingen apart genummerd.Ik wil nooit meer een gewoon diff in ieder geval, je rijdt veel strakker en moet veel netter rijden met vrijloop.

Controleer de werking van je voordifferentieel door de wielen met de hand snel vooruit te draaien: op de lagers moeten deze vrij draaien.Als je de voorwielen met de hand achteruit draait moeten ze blokkeren.Doen ze dat niet dan is het kleine stangetje los welke door de aandrijfas loopt of het stangetje wat aan de binnenzijde in de kogeldogbone zit.

Je kunt bij veel type wagens ook een zgn. spool toepassen ipv. een one-way of vrijloopdifferentieel op de voorwielen.Een spool is geen dichte dif want een dif staat niet vast.Hieronder staat links een vrijloop (front oneway) en rechts een spool (front direct coupling) afgebeeld:

 
een spool is gewoon een starre as waardoor je dus op alle 4 de wielen remt. met een vrijloop rem je alleen op de achterwielen en als je dus genoeg grip hebt geeft dat geen problemen. rijd je op een baan waar dus geen grip is kan je een spool gebruiken, of op baantjes waar hele korte stukjes inzitten waar je dus veel moet remmen. Een center one way is dat de gehele aandrijflijn aan de voorzijde vrij kan draaien maar met diffwerking voor.

Het voordeel van een spool is de remwerking, wat een voordeel is in een bochtig circuit.Een vrijloop rolt door in de bochten waardoor je de 'roll 'in je wagen houdt met een goede stuurwerking, het remverlies is minimaal.Bij een spool is de stuurwerking weer minder als bij een oneway in de bochten.In beide gevallen zal het uit de bocht acceleren met meer 'rechtdoor' gaan.

Hierdoor zou ook een balldiff in de voorwielaandrijving gunstig kunnen zijn, de diverse forums reppen hier amper iets over en de ontwikkeling heeft zich de laatste jaren richting spool en frontway bewogen.

Tip: De torsiekrachten op de voorassen bij een spool wordt zeer groot:staal geniet dan de voorkeur tov.aluminium.

 



Het slijten van de ballcups (dat zijn zwart plastic dingen die je over een balletje heendrukt. op sommige plekken, met name bij de stuurophanging, willen deze wel eens slijten, door toepassing van spoorverbreders (die rode ringetjes aan de wielbout), los je het probleem van slijtage op.

Tamiya TB Evo 3 Gear Ratio Chart    

Transmission Ratio 2.6:1

S P U R    S I Z E

 

 

43

44

45

46

47

48

49

50

51

52

53

 

16

6.99

7.15

7.31

7.48

7.64

7.80

7.96

8.13

8.29

8.45

8.61

 

17

6.58

6.73

6.88

7.04

7.19

7.34

7.49

7.65

7.80

7.95

8.11

P

18

6.21

6.36

6.50

6.64

6.79

6.93

7.08

7.22

7.37

7.51

7.66

I

19

5.88

6.02

6.16

6.29

6.43

6.57

6.71

6.84

6.98

7.12

7.25

N

20

5.59

5.72

5.85

5.98

6.11

6.24

6.37

6.50

6.63

6.76

6.89

I

21

5.32

5.45

5.57

5.70

5.82

5.94

6.07

6.19

6.31

6.44

6.56

O

22

5.08

5.20

5.32

5.44

5.55

5.67

5.79

5.91

6.03

6.15

6.26

N

23

4.86

4.97

5.09

5.20

5.31

5.43

5.54

5.65

5.77

5.88

5.99

 

24

4.66

4.77

4.88

4.98

5.09

5.20

5.31

5.42

5.53

5.63

5.74

S

25

4.47

4.58

4.68

4.78

4.89

4.99

5.10

5.20

5.30

5.41

5.51

I

26

4.30

4.40

4.50

4.60

4.70

4.80

4.90

5.00

5.10

5.20

5.30

Z

27

4.14

4.24

4.33

4.43

4.53

4.62

4.72

4.81

4.91

5.01

5.10

E

28

3.99

4.09

4.18

4.27

4.36

4.46

4.55

4.64

4.74

4.83

4.92

 

29

3.86

3.94

4.03

4.12

4.21

4.30

4.39

4.48

4.57

4.66

4.75

 

30

3.73

3.81

3.90

3.99

4.07

4.16

4.25

4.33

4.42

4.51

4.59

 

31

3.61

3.69

3.77

3.86

3.94

4.03

4.11

4.19

4.28

4.36

4.45

 

@Disclaimer:wij achten ons niet aansprakelijk voor fouten en/of wijzigingen op deze website.